گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

خيار بوته اي صفا

خيار بوته اي صفا

خيار يا بادرنگ گياهي از خانواده كدو قليايي، تيره كدوييان است. خيار ساقه‌اي بالارونده دارد كه ميوه‌ها از آن آويزان مي‌شوند اين ساقه نيز به‌عنوان گياه خوراكي استفاده دارد. خيار در اصل بومي آسياي جنوبي است اما تقريباً در همه قاره‌ها رشد مي‌كند. ساقه‌هاي گياه خيار حالت رونده دارد و دور هر تكيه‌گاهي مي‌پيچد. همچنين خيار مي‌تواند به‌صورت هيدروپونيك بدون ريشه در زمين رشد كند و اگر تكيه‌گاه نداشته باشد در سطح زمين پيچ بخورد. خيار برگ‌هاي بزرگي دارد و مي‌تواند روي ديگر ميوه‌ها سايه بيندازد. خيار بوته اي معمولاً استوانه شكل است و مي‌تواند تا ۶۰ سانتيمتر در طول و ۱۰ سانتيمتر در قطر رشد كند. از ديدگاه گياه‌شناسي خيار يك سَته است به‌عبارت‌ديگر ميوه‌اي است كه بخش بيروني آن سخت است و در درون هيچ تقسيم‌بندي ندارد. اما مانند گوجه فرنگي و كدو در آماده‌سازي و خوراك با آن مانند تره‌بار برخورد مي‌شود.

بذر خيار نياز به خاك نسبتاً غني دارد. براي خريد بذر خيار در گلدان مي‌توانيد از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست استفاده كنيد. استفاده از خاك‌هاي باغ و باغچه ممكن است گياه را دچار بيماري كند و نتيجه مطلوبي نگيريد. بهتر است در هر گود سه تا پنج عدد بذر را با هم بكاريد (در عمق ۱ تا ۲ سانتي‌متري و با فاصله نيم سانتي‌متري از هم). در هنگام كاشت در باغچه فاصله هر گود با ديگري بايد حداكثر يك متر باشد. بر روي بذرها خاك نرم بريزيد و خوب آبياري كنيد، بهتر است از آب‌پاش استفاده شود و آب به‌آرامي بر روي خاك ريخته شود. محل كاشت بذر خيار بايد آفتاب‌گير باشد (حداقل آفتاب موردنياز براي خيار ۶ تا ۷ ساعت در روز است). اگر در گلدان كاشته‌ايد مي‌توانيد در پشت پنجره آفتاب‌گير نيز نگه‌داري كنيد ولي بايد حداقل نور موردنياز فراهم باشد.

خيار كالري بسيار كمي دارد به‌طوري‌كه بيشتر پزشكان تغذيه آن را به‌عنوان يك ماده كالري منفي به افرادي مي‌خواهند وزن كم كنند توصيه مي‌كنند. استفاده از اين مواد كالري منفي به‌عنوان ميان وعده هم باعث سيري كاذب شده و هم كالري مي‌سوزاند. البته نبايد در رژيم‌هاي غذايي بيش‌ازحد به مواد كالري منفي اكتفا كرد زيرا باعث از بين رفتن بافت عضلاني نيز مي‌شوند.

براي خريد بذر خيار و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: خيار، بذر خيار، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص خيار،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۹:۳۰ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

خيار درختي ال 666

خيار درختي ال 666

بذر خيار تقريباً فضاي زيادي را اشغال مي‌كند ولي مي‌توان آن را در گلدان نيز نگه‌داري نمود (بهتر است گلداني با سايز بزرگ انتخاب نمود). براي كاشت خيار در گلدان مي‌توانيد از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست استفاده كنيد. استفاده از خاك‌هاي باغ و باغچه ممكن است گياه را دچار بيماري كند و نتيجه مطلوبي نگيريد. بهتر است در هر گود سه تا پنج عدد بذر خيار را با هم بكاريد (در عمق ۱ تا ۲ سانتي‌متري و با فاصله نيم سانتي‌متري از هم). در هنگام كاشت در باغچه فاصله هر گود با ديگري بايد حداكثر يك متر باشد. بر روي بذرها خاك نرم بريزيد و خوب آبياري كنيد، بهتر است از آب‌پاش استفاده شود و آب به‌آرامي بر روي خاك ريخته شود.

پتاسيم موجود در خيار در جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي، سكته، فشارخون و چاقي نقش كمك‌كننده دارد. پتاسيم يك ماده حياتي براي قلب است و خيار ۴% دوز روزانه آن را تأمين مي‌كند. البته ميوه‌هايي مثل موز كه حاوي پتاسيم فراوان است بيشتر از خيار به چشم مي‌آيند، اما در بحث كم‌كالري بودن، خيار برنده ميدان مي‌شود. پتاسيم ارتباط مستقيمي با كاهش فشارخون و گشادكنندگي عروق دارد. لذا خيار با داشتن سديم خيلي كم و پتاسيم نسبتاً بالا براي سلامت قلب مفيد است.

خريد بذر خيار كالري بسيار كمي دارد به‌طوري‌كه بيشتر پزشكان تغذيه آن را به‌عنوان يك ماده كالري منفي به افرادي مي‌خواهند وزن كم كنند توصيه مي‌كنند. استفاده از اين مواد كالري منفي به‌عنوان ميان وعده هم باعث سيري كاذب شده و هم كالري مي‌سوزاند. البته نبايد در رژيم‌هاي غذايي بيش‌ازحد به مواد كالري منفي اكتفا كرد زيرا باعث از بين رفتن بافت عضلاني نيز مي‌شوند.

براي خريد بذر خيار و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: خيار، بذر خيار، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص خيار،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۱۸:۴۵ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

آشنايي با جعفري

جعفري

سبزي جعفري به حالت خودرو و نيمه خودرو و در نواحي مختلف يافت مي‌شود. در اكثر نقاط كشور پرورش داده مي‌شود. گياهي دوساله به ارتفاع ۳/۰ تا يك متر و داراي ريشه راست دوكي‌شكل يا متورم (برحسب نژادهاي مختلف) و به رنگ مايل به زرد است. به حالت وحشي مي‌رويد و در بعضي نواحي پرورش داده مي‌شود. برگ‌هاي جعفري، شفاف به رنگ سبز تيره، داراي بريدگي‌هاي لوزي يا مثلث شكل با تقسيمات فرعي است. برگ‌هاي قسمت فوقاني ساقه آن، منقسم به قطعات باريك و نوار مانند با ظاهري متفاوت از برگ‌هاي تحتاني است گل‌هايي كوچك مايل به سبز و مجتمع به‌صورت چتر مركب دارد. در قاعده اشعه چترهاي اصلي و فرعي آن، زائده‌هاي باريك و غير منقسم ديده مي‌شود.

جعفري در مقابل خشكي حساس ولي در مقابل سرما بسيار مقاوم است. كشت بذر جعفري در هر نوع آب و هوايي امكان‌پذير است ولي در آب‌وهواي خنك بهترين نتيجه را مي‌دهد. جعفري يك گياه سايه دوست است. زمين مورد كشت بايد نرم مرطوب و داراي مواد غذايي كافي باشد. زمين‌هاي نيمه سنگين با هوموس، لومي و شن لومي بهترين زمين‌هاي كشت بذر جعفري مي‌باشند. در خاك‌هاي عميق و قوي به علت وفور مواد غذايي خوب رشد مي‌كند. نظر به اينكه معمولاً از برگ اين گياه استفاده مي‌شود، بنابراين احتياج آن به كودهاي از ته بيشتر است،PH مناسب خاك براي اين گياه ۶ تا ۷ است.

زمين مورد كشت بايد نرم، مرطوب و داراي مواد غذايي كافي باشد. كود دامي نپوسيده براي رشد و نمو گياه مناسب نيست و باعث اختلال رشد در گياه مي‌شود. زمان كاشت خريد بذر جعفري در سبزي‌كاري‌هاي بزرگ و در مناطق معتدل در بهار و گاهي نيز در پائيز است. جعفري را در رديف‌هايي به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر روي رديف مي‌كارند. فاصله بين رديف‌ها در كشت‌هاي مكانيزه ۲۵ سانتي‌متر است. بذر جعفري به‌كندي جوانه مي‌زند و جوانه زدن آن حدود ۲۰ تا ۲۵ روز طول مي‌كشد.

ميوه‌هاي جعفري را از اول مرداد تا شهريورماه، ريشه‌ها در آبان ماه و برگ‌ها را از اواسط خرداد تا اواسط آبان محصول برداري مي‌نمايند. چين اول برگ جعفري را از اواسط تا اواخر خرداد با علف چين يا كمباين سبزي چين برداشت مي‌كنند برگ‌هاي جعفري را معمولاً برحسب نوع بذر كشت شده و دفعات بذرپاشي، شرايط آب و هوايي و آبياري تا مهرماه با فواصل حدود ۴ هفته‌اي، ۳ تا ۴ بار برداشت مي‌كنند. ريشه جعفري را از اواخر مهر تا اوايل آبان ماه با چغندر كن يا كمپاين مخصوص چغندر و سيب‌زميني برداشت مي‌نمايند. ميوه‌هاي جعفري هم در شهريورماه آماده استفاده مي‌شوند. از هر هكتار زمين ۲/۱ تن ميوه (دانه) پاك شده و ۳۰ تن گياه تازه به دست مي‌آيد.

براي خريد بذر جعفري و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: جعفري، بذر جعفري، سبزي جعفري، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۵۴:۱۷ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

تره

سبزي تره كوچك‌ترين گونه از خانواده پيازچه به‌حساب مي‌آيد. اين گياه در آسيا به‌ويژه ايران، آمريكاي شمالي و اروپا به‌صورت وسيع كاشت مي‌شود. گرچه بيشترين مصرف را در ايران دارد. اين گياه چندساله است كه در سال اول برگ‌هاي بسيار ظريف و تردي دارد ولي در سال‌هاي بعد برگ‌هايش ضخيم‌تر مي‌شود. اين سبزي هم به‌صورت تازه و هم خشك‌شده مورد مصرف قرار مي‌گيرد. تره يكي از سبزي جات پرطرفدار در خانواده‌هاي ايراني است. از اين سبزي خوشمزه و پركاربرد در تهيه قورمه‌سبزي، كوكو سبزي، سوپ و انواع آش استفاده مي‌شود. تره گياهي است سه‌ساله كه در ابتدا داراي برگ‌هاي بسيار ظريف و ترد و بعد از چندين بار چين برگ‌هايش پهن و ضخيم مي‌شود. تكثير اين سبزي از طريق بذر بوده كه در اوايل بهار يا اوايل پاييز كشت مي‌شود.

تره از طريق بذر كاشت تكثير مي‌شود. بهترين زمان براي كاشت بذر تره فصل بهار و پاييز است. خاك‌هاي رسي شني براي كاشت بذر تره بسيار مناسب هستند. قبل از كاشت بايد خاك را با كودهاي ازت و فسفر غني كرد. براي تقويت خاك، به آن كود ريزمغذي و يا حيواني اضافه كنيد. تره در خاك مرطوب، غني، داراي زهكشي خوب يا در كمپوست خوب پوسيده‌شده رشد بهتري خواهد داشت. اين سبزي براي رشد كردن به نور كامل خورشيد نياز دارد و در مكان‌هاي نيم‌سايه به‌خوبي رشد نمي‌كند. گرماي زياد موجب از دست رفتن سبزي مي‌شود. بنابراين بذر تره را در فصل مناسب كاشت كه بهار و پاييز است بكاريد. به‌صورت كلي اين گياه هواي خنك را بيشتر مي‌پسندد. اين گياه به خشكي خاك حساس است. تره براي رشد كردن به آب فراوان نياز دارد.

خريد بذر تره سالم را خريداري كنيد تا به نتيجه دلخواه برسيد. درصورتي‌كه بذر قديمي در منزل داريد، چند عدد از آن‌ها را درون پارچه مرطوبي گذاشته و نگهداري كنيد اگر جوانه زد به اين معناست كه بذرها سالم هستند. در غير اين صورت حتماً بذر تازه خريداري كنيد. خاك را قبل از اين‌كه اقدام به كاشت كنيد، شخم زده و به‌وسيله كود غني كنيد. براي اينكه برگ‌هاي تره بزرگ و ضخيم‌تر شود بايد سرشاخه‌هاي گياه را به‌صورت مداوم قطع كنيد تا به اين هدف برسيد. زمين را به‌آرامي آبياري كنيد تا بذرها جابه‌جا نشوند. براي اين‌كه از آفت‌هاي مربوط به سبزي تره جلوگيري كنيد، گياه را با آفت‌كش‌هاي بدون ضرر و خانگي سم‌پاشي كنيد.

براي خريد بذر تره و و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: تره، بذر تره، سبزي تره، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۱۶:۱۸ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

تربچه

سبزي تربچه جزء سبزي‌هايي است كه ريشه خوراكي دارد و بومي جنوب آسيا و اروپا است و سپس در تمامي جهان كاشته شده است. تربچه بومي ايران نبوده و از خارج از كشور به كشور ما وارد شده است. اين گياه از خانواده Brassicaceae يا همان خردل است و از نظر ظاهر و بافت شبيه چغندر و شلغم است ولي طعمي متفاوت دارد. خواص تربچه زياد است. انواع سبزي تربچه عبارت اند از: تربچه قرمز گرد، تربچه سفيد كشيده، تربچه كشيده قرمز، تربچه دورنگ كشيده (سفيد و قرمز)، تربچه گرد دو رنگ، تربچه صورتي گرد و …

بهتر است براي كاشت تربچه در گلدان از گلدان‌هاي مستطيلي و بزرگ استفاده كنيد. بذر تربچه، خاك استاندارد (مانند كمپوست)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت بذر تربچه در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از ۳/۴ گلدان)، گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد. سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم. خريد بذر تربچه را هم مي‌توان به‌صورت دست پاش و هم به‌صورت دانه‌اي با فاصله ۲ سانتي‌متر كاشت.

اين تربچه را بيشتر به خاطر ريشه آن مي‌كارند در نتيجه برداشت هنگامي انجام مي‌شود كه تربچه كمي از خاك بيرون زده و غده به‌صورت كامل تشكيل شده است. براي استفاده از برگ تربچه نيز مي‌توانيد از محل اتصال برگ به ريشه تربچه برگ‌ها را قبل از اينكه خيلي بزرگ شود بچينيد و مصرف كنيد بعد از مدتي برگ‌هاي جديد مجدد رشد خواهند كرد ولي مصرف برگ تنها باعث رشد بيش‌ازحد ريشه گياه تربچه شده و مزه آن نيز تند و تربچه پوك مي‌شود.

براي خريد بذر تربچه و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: تربچه، بذر تربچه، سبزي تربچه، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۳:۴۲ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

پيازچه

پيازچه يا پياز بهاره (Scallion) نوعي تره‌پياز از سرده والك است كه پس از بلوغ داراي سر گلوله‌وار مي‌گردد. پيازچه قابليت استفاده خام به‌عنوان سبزي يا يكي از اجزاي سالاد را دارد كه بيشتر در آمريكاي شمالي است. اما در آسياي شرقي بيشتر به‌صورت پخته يا سرخ‌شده مصرف مي‌گردد. متأسفانه اين روزها برخي اخبار به گوش مي­رسد مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آن‌ها، پس بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست‌به‌كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌ها را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي جات شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كنيد.

بذر پيازچه، خاك استاندارد (مثل كمپوست)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي پيازچه در آپارتمان هستند. براي كاشت پيازچه ابتدا بذر پيازچه ها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از ۳/۴ گلدان)، گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد).

سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد به‌صورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد. قبل از سبز شدن بذر سبزي نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث مي‌شود هوا به بذرها نرسد و جوانه‌زني صورت نگيرد. هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته مي‌توانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دستپاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كود دهي را از هفته دوم بعد از جوانه‌زني شروع كنيد.

براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم. براي برداشت خريد بذر پيازچه به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذرها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك در بيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه در بياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند. سبزي‌ها اگر چيده و سرگيري نشوند بلند و بد فرم شده و به گل مي‌روند. البته اگر قصد مصرف ريشه پيازچه را داريد بايد آنها را به طور كامل از خاك خارج نماييد و مصرف كنيد.

براي خريد بذر پيازچه و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: پيازچه، بذر پيازچه، سبزي پيازچه، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۳۰:۲۵ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

باميه

گياه باميه با نام علمي Abelmoschus esculentus گياهي است گل‌دار از خانواده پنيركيان و زادگاهش آسيا يا آفريقاست. مصري‌ها در قرن ۱۲ يا ۱۳ ميلادي اين گياه را مي‌كاشته‌اند. باميه گياهي يك‌ساله و ساق آن علفي است كه به‌تدريج چوبي مي‌شود. در اروپاي شرقي در اطراف درياي مديترانه بيش از ساير نقاط از اين سبزي مصرف مي‌شود. در تركيه باميه را خشك و براي مصرف زمستان ذخيره مي‌كنند. در ايران براي تهيه خورشت باميه از آن استفاده مي‌شود كه غذاي معروف جنوب ايران است. باميه گياهي است گرمسيري كه در نقاط سرد، كم‌رشد و كم‌محصول مي‌شود. گياه داراي ساقه راست، پوشيده از تار و ارتفاع ۵/. تا ۱ متر (گاهي ۲ متر) است. برگ‌هايي به شكل قلب تخم فرعي مركب از ۵–۳ لوب و گل‌هايي منفرد در كناره برگ‌ها دارد. رنگ گلبرگ‌هاي آن زرد ولي در قسمت وسط قرمزرنگ است. ميوه هرمي شكل، دراز و محتوي دانه‌هاي پوشيده از تار دارد. اين گياه اولين بار در ايران در شهر سرخس كشت و برداشت شد. گل‌هاي سفيد يا كرمي باميه بسيار زيباست و همچنين خوراكي بوده و برخي به خاطر گل‌هاي زيبايش باميه را به‌صورت تزئيني در گلدان مي‌كارند.

باميه همانند صيفي‌جات ديگر محصول فصل گرم است و بعد از رفع سرماي بهاره اقدام به كاشت بذر باميه مي‌كنند. خريد بذر باميه را به‌صورت مستقيم در زمين اصلي مي‌كارند و نشاء كاري آن رايج نيست. باميه معمولاً در تمامي خاك‌ها عمل مي‌آيد ولي اگر خاك ضعيفي داريد مي‌توانيد از كودهاي دامي استفاده كنيد. ولي بهتر است براي بهتر نتيجه گرفتن از بسترهاي كشت آماده همانند پيت ماس و كوكوپيت استفاده كنيد. ابتدا بذرها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب خيس كنيد. اين عمل كمك زيادي به جوانه زدن مي‌كند. باميه را هم داخل گلدان و هم زمين مي‌توان كاشت. در هر گلدان يك گياه كافي است. براي كاشت در زمين فاصله بين بوته‌ها را ۳۰ تا ۹۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد. بذر باميه را بعد از خيس كردن در عمق ۱ تا ۱٫۵ سانتي‌متري بكاريد و روي آن خاك نرم بريزيد. در هر گود بهتر است بيش از يك عدد بذر قرار دهيد. جوانه‌زني باميه به‌راحتي انجام نمي‌گيرد. لذا قرار دادن تعداد ۲ يا ۳ عدد بذر در هر گود احتمال داشتن گياه باميه را بالا مي‌برد. بعد از رشد بذرها و چهار برگه شدن گياه، گياهاني كه ضعيف‌تر است را حذف كنيد و بوته‌هاي قوي‌تر را نگه‌داريد.

اين گياه احتياج به آبياري زياد و عميق دارد. مخصوصاً آبياري مرتب در اوايل جوانه‌زني و رشد بوته و حداقل هفته‌اي يك‌بار آبياري براي توليد حداكثر محصول ضروري است. اگر در گلدان اقدام به كاشت نموده‌ايد هفته‌اي دو يا سه بار آبدهي نياز است. بعد از گذشت ۵۰ تا ۶۰ روز از كاشت بذر باميه سبز، زمان برداشت فرامي‌رسد. هنگام برداشت باميه طول ميوه‌ها متغير است. از ظهور گل‌هاي زيباي باميه تا برداشت محصول ۴ تا ۶ روز طول مي‌كشد. برداشت باميه به‌طور مرتب انجام مي‌شود و هر روز يا هر دو روز يك‌بار بايد اقدام به برداشت كرد. برداشت ديرهنگام باميه باعث سفت شدن باميه مي‌شود و از كيفيت آن مي‌كاهد. باميه هر چه زودتر برداشت شود غلاف آن تردتر، لطيف‌تر و خوش‌خوراك‌تر است.

براي خريد بذر باميه و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: باميه، بذر باميه، بذر، گياه باميه، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص باميه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۵۰:۱۱ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

بادرنجبويه

بادرنجبويه

گياه بادرنجبويه (Lemon balm) بومي آمريكا است. بذر بادرنجبويه به آساني در زمين قابل كاشت است. يك گياه شيرين و معطر از خانواده نعنا است. بادرنجبويه گياهي است پايا، پرشاخه و پرپشت به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتي‌متر و حتي بيشتر به حالت وحشي و خودرو در ايران مي‌رويد و همچنين در نواحي مختلف پرورش مي‌يابد. از مشخصات آن اين است كه ريشه كوچك و استوانه‌اي شكل، سخت و منشعب دارد. برگ‌هاي پوشيده از تار، متقابل، بيضوي، به شكل قلب و دندانه‌دار (دندانه‌هاي فاصله‌دار) است. درازاي برگ‌هاي آن ۵ تا ۸ سانتي‌متر و پهناي آن ۴ تا ۵ است. بعلاوه در سطح پهنك برگ آن رگ­برگ‌هاي متعدد به وضع مشبك ديده مي‌شود. رنگ برگ‌هاي آن در سطح فوقاني پهنك، سبز تيره ولي در سطح تحتاني آن سبز روشن است.

كاسه و جام آن داراي دو لب است كه در آن لوب فوقاني جام شامل دو لوب ولي لوب تحتاني مركب از ۳ لوب است. درون گل نيز ۴ پرچم (۲ بزرگ و ۲ كوچك) جاي دارد. ميوه‌اش چهار فندقه‌اي قهوه‌اي‌رنگ است. بذر بادرنجبويه خاك حاصلخيز با زهكشي خوب را ترجيح مي‌دهد. خاك‌هاي رسي يا لوم شني براي كاشت بادرنجبويه مناسب هستند. به آساني در زمين قابل كاشت است. در هر گرم، حدود ۲۰۰۰ بذر بادرنجبويه وجود دارد. بادرنجبويه تا ارتفاع ۶۰ سانتي‌متر رشد مي‌كند و در آخر تابستان گل‌هاي كوچك دو لبه‌اي در اين گياه به وجود مي‌آيد. برگ‌هاي گياه بادرنجبويه عطر و بوي دلپذيري منتشر مي‌كنند.

خريد بذر بادرنجبويه را در زمان مناسب (اواخر پائيز) به‌صورت رديفي كشت مي‌كنند بذرهايي كه اواخر پائيز كشت مي‌شوند پس از طي دوره سرماي زمستان در اوايل بهار سبز مي‌شوند. رشد اوليه بادرنجبويه بسيار كند است و علف‌هاي هرز مي‌توانند بدون رقابت به‌سرعت توسعه يابند و رويش گياهان را تحت پائيز قرار دهند. لذا كشت مستقيم مناسب نيست و تنها در سطوح كوچك اين كشت توصيه مي‌شود.

در سال اول رويش تا قبل از بسته شدن فواصل بين رديف‌ها بر اثر رشد گياهان دو تا سه بار بايد اقدام به وجين مكانيكي علف‌هاي هرز نمود. در سطح كوچك روش مكانيكي و در سطوح وسيع كشت علاوه بر وجين مكانيكي بايد از علف‌كش‌هاي مناسب استفاده نمود. در كشت مستقيم اوايل بهار و در كشت غيرمستقيم پس از انتقال نشاءها به زمين اصلي از علف‌كش مركازين به مقدار ۳ تا ۴ كيلوگرم در هكتار مي‌توان استفاده نمود.

براي خريد بذر بادرنجبويه  و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: بادرنجبويه، بذر بادرنجبويه، گياهان دارويي، بذر، خواص بادرنجبويه، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۲۹:۳۷ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

اسطوخودوس

بذر اسطوخودوس

گياه اسطوخودوس بعد از گل دادن ظاهري بسيار زيبا پيدا مي‌كند و مزارع كاشت اسطوخودوس در زمان گل­دهي جاذبه گردشگري شده و علاقه‌مندان زيادي را به خود جذب مي‌كند اين زيبايي در تصاوير اين مطلب جلوه مي‌كند. اين گياه به دليل ظاهر زيبا و عطر فوق‌العاده‌اش در برخي مناطق به‌عنوان گياهي زينتي كاشته مي‌شود. اسطوخودوس در برخي نقاط دنيا به‌صورت خودرو رشد مي‌كند، جنوب فرانسه، مناطق مديترانه و تورنتو مناطقي هستند كه اين گياه به‌وفور يافت مي‌شود. اسطوخودوس گياهي چند ساله و هميشه سبز به ارتفاع ۰٫۵ متر با برگ‌هاي دراز سبز رنگ و پوشيده از كرك‌هاي سفيد است، طعم آن تلخ بوده و دم‌نوش آن خواص بسياري دارد. اسانس اين گياه زرد مايل به سبز بوده، گل‌هاي اين گياه جاذب زنبورعسل بوده و عسل مرغوبي از آن توليد مي‌شود.

قلمه گرفتن يكي از راه‌هاي رايج براي تكثير اين گياه بوده كه در فصل پاييز يا اوايل بهار از سرشاخه‌هاي نيمه چوبي اقدام به گرفتن قلمه مي‌كنند و در طول پاييز و زمستان داخل بستر ماسه‌اي و با تخلخل بالا قرار مي‌دهند. قلمه‌ها معمولاً در شرايط دمايي مناسب بعد از ۳ تا ۴ ماه ريشه مي‌زنند و بعدازاين مدت آن‌ها را به محل اصلي كاشت منتقل مي‌كنند. اسطوخودوس به‌صورت چند ساله و در اكثر مناطق ايران قابل‌كشت به‌صورت خانگي و تجاري است. گلدان انتخابي براي كاشت اسطوخودوس بايد عمقي حداقل ۱۵ سانتي‌متري داشته باشد. بذر اسطوخودوس معمولاً بين ۱۲ تا ۴۰ روز بستگي به دما و شرايط كاشت جوانه مي‌زنند، دماي جوانه‌زني بذر اسطوخودوس ۲۱ تا ۲۵ درجه بوده و دماي رشد ۲۸ تا ۳۵ درجه مناسب است. بذرهاي اسطوخودوس را قبل از كاشت به مدت ۲۴ ساعت داخل آب خيس نماييد و سپس در خاك مناسب بكاريد.

براي كاشت خانگي بذرها را بهار و بعد از رفع كامل سرما بكاريد. بذر اين گياه را مي‌توانيد ابتدا داخل گلدان كوچك يا ليوان يك‌بار مصرف و سيني نشاء در عمق ۱٫۵ تا ۳ سانتي‌متري بكاريد و بعد از رسيدن به طول ۵ تا ۱۰ سانتي‌متر به گلدان يا زمين اصلي منتقل كنيد. يا اينكه بذرها را به‌صورت مستقيم در عمق ۵ سانتي‌متري در گلدان و زمين اصلي بكاريد كه در اين صورت نياز به جابجايي نداشته و تلفات كمتر است. خاك مناسب براي كاشت بذر اسطوخودوس بايد نيمه سبك و داراي زهكشي مناسب باشد تركيب خاك رس و ماسه مناسب است. براي كاشت گلداني تركيب كوكوپيت و پرليت يا پيت ماس و كمپوست براي كاشت بذر مناسب است.

كاشت مستقيم خريد بذر اسطوخودوس در فضاي باز مشكلاتي دارد، از قبيل بارندگي شديد و شستشوي بذرها. به همين دليل توصيه مي‌شود ابتدا بذرها را به‌صورتي كه بالا گفته شد نشاء كنيد و سپس به محل اصلي منتقل كنيد. علف‌هاي هرز را از همان ابتدا حذف كنيد، وجود علف هرز باعث رقابت در جذب مواد مغذي خاك ميان اسطوخودوس و علف هرز مي‌شود و باعث كاهش مواد دريافتي موردنياز اسطوخودوس و كم شدن اسانس و عطر گياه مي‌شود. اسطوخودوس گياهي كم‌توقع هم به آب و هم به خاك است، در خاك‌هاي فقير و كم آب رشد خوبي داشته و در خاك‌هاي رسي ماسه‌اي و نيمه سنگين براي كاشت در باغ و مزرعه خوب رشد مي‌كند.

براي خريد بذر اسطوخودوس و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: اسطوخودوس، بذر اسطوخودوس، بذر، گياه اسطوخودوس، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص اسطوخودوس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۳۷:۲۳ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

آويشن شيرازي

آويشن شيرازي

بذر آويشن يكي از گونه‌هاي ارزشمند آويشن در ايران است كه در جنوب ايران، افغانستان و پاكستان مورد كاشت قرار گرفته است و خواص دارويي و خوراكي دارد. آويشن نيز از خانواده نعنائيان بوده و ارتفاع كوتاه (۱۰ تا ۳۰ سانتي‌متر) و فرم بوته‌اي دارد كه به‌راحتي در داخل گلدان مي‌توان آن را پرورش داد، ساقه‌هاي منشعب و متعدد و برگ‌هاي كوچك و گرد با حاشيه‌هاي صاف و بدون دم برگ و گل‌هاي كوچك و به رنگ سفيد از ويژگي‌هاي آن است.

ارتفاع گياه آويشن بستگي به شرايط اقليمي از ۲۰ تا ۵۰ سانتي‌متر متغير است، قسمت بالايي گياه انشعاب‌هاي فراواني دارد، هر چه سن گياه بالاتر برود انشعاب‌ها بيشتر شده و بوته‌هايي پرپشت به وجود مي‌آورد. برگ‌هاي آويشن ريز و نيزه‌اي مانند و داراي كرك‌هاي بسيار ريز است. برگ‌هاي معطر آن معمولاً به رنگ سفيد ديده مي‌شود و گاهي صورتي يا بنفش كه جذب‌كننده قوي حشرات و زنبورها است. بذر آويشن بسيار ريز بوده، هر ۱۰۰۰ عدد بذر آويشن حدوداً ۰٫۳ گرم وزن دارد. آويشن براي رشد به هواي گرم و خشك و نياز دارد.

آويشن‌ شاخه‌هاي كوچك پوست سفيد دارد و كرك دار است. برگ‌هاي كوچك دايره‌اي يا بيضوي با قاعده گرد و به‌ندرت قلبي‌شكل و تقريباً نوك‌دار، برگ‌هاي جوان كُرك‌هاي كوتاه سفيد و برگ‌هاي مسن‌تر بدون كرك هستند. چرخه‌هاي گل دسته‌اي و گروهي انبوه يا سنبله‌اي شكل دارد. گل‌هاي آن بسيار كوچك، به طول دو ميلي‌متر، تخم‌مرغي درازچين و كرك‌دار هستند. آويشن داراي طبعي گرم و خشك است. آويشن به‌صورت چندساله كاشته مي‌شود و بوته‌هاي آن تا ۵ سال يا بيشتر ماندگاري دارد.

آويشن گياهي با خواص دارويي بسيار و چندساله از خانواده نعناعيان و از جمله گياهان دارويي است. خريد بذر آويشن تقريباً در تمامي دنيا كشت مي‌شود و داراي گونه‌هاي فراواني است كه اغلب معطر و چندساله هستند. آويشن بومي مناطق مديترانه و جنوب اروپا بوده، در كشور ايران نيز آويشن به‌طور گسترده كشت مي‌شود يا گونه‌هاي وحشي آن در برخي نقاط مي‌رويد و نياز مصرفي كشور را تأمين مي‌كند. در يونان باستان، زنان به شواليه‌ها و جنگجويان آويشن هديه مي‌دادند زيرا باور داشتند اين گياه به آنان شجاعت و قدرت مي‌دهد، در قرون وسطي اروپاييان آن را زير بالش خود قرار مي‌دادند تا خواب راحتي داشته باشند.

براي خريد بذر آويشن و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب: آويشن، بذر آويشن، گياهان دارويي، بذر، خواص آويشن، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۹:۳۹ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)