گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

بذر كاكتوس دراگون فروت يا ميوه اژدها (Dragon Fruit) با نام علمي Hylocereus Undatus يكي از ميوه هاي شناخته شده در غرب جهان است كه در ساير نقاط جهان نيز يافت مي شود. ميوه اژدها احتمالاً به دليل شكل ظاهري آن كه پوستي پوشيده از فلس دارد به اين اسم ناميده مي شود. ميوه اژدها در واقع بومي مكزيك و جنوب آمريكا است و به خوبي در آسيا شناخته شده و به طور گسترده در سراسر اين منطقه پرورش داده مي شود.

بذر كاكتوس دراگون فروت در آسيا يك ميوه محبوب است و مزارع زيادي از اين ميوه در اين منطقه وجود دارد. ميوه اژدها در غرب جهان هم بسيار محبوب است و مزارع تجاري زيادي از ميوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به هرحال اين ميوه خيلي شناخته شده نيست و در اكثر ميوه فروشي ها ديده نمي شود و معمولاً به اين ميوه به چشم يك ميوه عجيب و غريب نگاه مي كنند. ميوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولي شايعترين آنها كه باردهي زيادي دارند به رنگ زرد و قرمز ميباشند. رنگ هاي ميوه اژدها عبارت اند از: ميوه با پوست قرمز و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت قرمز، ميوه با پوست زرد و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت صورتي، ميوه با پوست صورتي و گوشت سفيد.

خريد بذر كاكتوس دراگون فروت تقريباً در اكثر نقاط دنيا قادر به رشد است. در مناطق خيلي سرد ميوه اژدها به محافظت نياز دارد و نبايد در دماي كمتر از ۸ درجه سانتيگراد نگهداري شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد ميكند. دماي مناسب براي رشد ميوه اژدها، درجه حرارت متوسط بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتيگراد است. گياه ميوه اژدها مي تواند در شرايط خشكي زنده بماند، بااين حال به نظر ميرسد با دادن آب به صورت منظم به اين گياه، عملكرد آن بهتر خواهد شد و ميوه هاي آن طعم بهتري خواهند داشت و باردهي آن نيز بيشتر مي شود.

براي خريد بذر كاكتوس دراگون فروت و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كاكتوس، بذر كاكتوس، ميوه اژدها، بذر، دراگون فروت، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۲۲:۰۸ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

فلفل سبز شيرين

فلفل سبز شيرين

فرم فلفل شيرين سبز كشيده و رنگ آن سبز روشن و طعمش شيرين بوده و مناسب تازه خوري است. اين فلفل به رنگ سبز بوده ولي اگر بيش‌ازاندازه بر روي بوته بماند به رنگ قرمز درمي‌آيد و ممكن است مزه آن تند شود. آبياري به‌اندازه در حفظ طعم شيرين آن مؤثر است. بذر فلفل سبز شيرين به مدت ۷۵ تا ۸۰ روز بعد از كاشت شروع به باردهي مي‌كند و تا قبل از شروع سرما محصول دهي را ادامه مي‌دهد. در فصل سرما نيز مي‌توانيد (اگر در گلدان كاشته‌ايد) آن را به‌جاي گرم‌تر منتقل كنيد و در تمامي سال از برداشت محصول آن لذت ببريد. بوته‌هاي اين فلفل نسبتاً پربار بوده و بهتر است آن را در آفتاب كامل يا سايه جزئي كاشت، براي كاشت گلداني بايد دقت شود در محيطي قرار بگيرد كه روزانه حداقل ۶ تا ۷ ساعت نور كافي داشته باشد. (پشت پنجره‌هاي نورگير يا بالكن محفوظ از سرما)

فلفل را مي‌توان مانند گوجه فرنگي و بادمجان مستقيماً كاشت و يا خزانه‌گيري كرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم بذر فلفل سبز شيرين براي تهيه نشا براي يك هكتار زمين كافي است. بوته‌ها ممكن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقي بمانند. فلفل را در جوي و پشته نشا مي‌كنند. عرض پشته‌ها كه همان فاصله دو خط كشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته روي خط كشت بين ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر متغير است.

چگونگي برداشت خريد بذر فلفل سبز شيرين به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگي دارد. ارقام فلفل شيرين را وقتي برداشت مي‌كنند كه ميوه‌هاي آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولي بايد به رشد كاملشان رسيده باشند. اين نوع فلفل را به‌عنوان سبزي مصرف مي‌‌نمايند. براي تهيه ادويه بايد ميوه كاملاً رسيده و قرمز باشد.

براي خريد بذر فلفل سبز شيرين و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: فلفل، بذر فلفل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۱۲:۱۶ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

فلفل دلمه سبز

فلفل دلمه اي سبز

شكل ميوه بسيار متغير است. آن‌ها به‌صورت كشيده، نوك‌تيز، گرد و كروي، مخروطي و يا استوانه‌اي مشاهده مي‌گردند. رنگ ميوه نارس سبز است ولي وقتي‌كه رسيد به رنگ‌هاي زرد، قرمز و يا قهوه‌اي ظاهر مي‌شود. فلفل از جمله سبزي‌هاي بسيار خوش‌طعم است كه تقريباً در همه غذاها و خوراك‌ها از آن استفاده مي‌كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه‌اي موجود است. فلفل‌ها اندازه‌هاي بزرگ يا كوچك دارند. كشيده و قلمي يا چاق و گرد هستند. انواع دلمه‌اي و ساده دارند. به‌طوركلي، خانواده فلفل‌ها بسيار وسيع و گسترده است و همه آن‌ها طرفداران بي‌شماري در سراسر دنيا دارند.

فلفل دلمه سبز آشناترين رنگ در ميان فلفل‌هاي دلمه‌اي است. طعم بسيار شيرين و بافتي بسيار ترد از ويژگي‌هاي اين فلفل است. فلفل دلمه سبز گوشتي ضخيم دارد و معمولاً چهار لوب است. ارتفاع بوته‌هاي آن حدوداً ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متر و به‌راحتي قابل كاشت و نگه‌داري در گلدان است. فلفل دلمه‌اي سبز بوته‌هايي پربار و نسبت به بيماري مقاومت بالايي دارد. فلفل‌ها در ابتدا به رنگ سبز بوده و بعد از ماندن بر روي بوته به رنگ قرمز در مي‌آيند.

خاك‌هاي لوم شني كه رطوبت را تا اندازه‌اي در خود نگه مي‌دارد، براي بذر فلفل دلمه مناسب است. فلفل نسبت به كودهاي آلي و شيميايي عكس‌العمل مثبت نشان مي‌دهد. pH بين ۵/۶ تا ۵/۷ براي رشد آن مناسب است؛ ولي در pH كمتر از ۵/۶ تا ۵/۵ نيز مي‌تواند به‌خوبي رشد كند و محصول بدهد. فلفل pH كمي اسيدي را بهتر از گوجه فرنگي و بادمجان تحمل مي‌كند. البته خاك‌هاي كمي اسيدي را مي‌توان با آهك اصلاح نمود.

بذر فلفل دلمه را مي‌توان مانند گوجه فرنگي و بادمجان مستقيماً كاشت و يا خزانه‌گيري كرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم خريد بذر فلفل دلمه براي تهيه نشا براي يك هكتار زمين كافي است. بوته‌ها ممكن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقي بمانند. فلفل را در جوي و پشته نشا مي‌كنند. عرض پشته‌ها كه همان فاصله دو خط كشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته روي خط كشت بين ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر متغير است.

براي خريد بذر فلفل دلمه و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: فلفل، بذر فلفل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۶:۱۱ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

فلفل تند چيلي

فلفل چيلي

فلفل گياهي است يك‌ساله كه درجه حرارت پايين باعث كم شدن دوره رشدش مي‌شود. در بعضي از مناطق كه آب‌وهوا مساعد باشد، ممكن است ساقه خشبي شود و بيش از يك سال عمر كند و به‌صورت گياه دوساله درآيد. وقتي‌كه ساقه اصلي آن ۱۰ تا ۱۲ برگ توليد ميوه مي‌كند. سپس شاخه‌هاي جانبي آن به وجود مي‌آيند كه در انتهاي آن‌ها گل‌ها ظاهر مي‌شوند. در بعضي از ارقام آن بوته عرضي رشد كرده، روي زمين پهن مي‌شود. برگ‌ها به‌صورت ساده، منفرد، بيضي شكل و متناوب روي ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جابه‌جا شدن بوته انتهاي ريشه قطع نشود، ممكن است تا عمق ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متري در داخل خاك رشد كند.

فلفل مانند گوجه فرنگي و بادمجان يك سبزي فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس است. كليه احتياجات آب‌وهوايي، كودي، اعمال زراعي آن شبيه گوجه فرنگي و بادمجان است. ذكر اين نكته لازم است كه شايد فلفل خشكي را بهتر تحمل كند. مقادير نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و ميوه آن است. حرارت زياد و رطوبت كم باعث ريزش گل و ميوه مي‌گردد. در طول دوره رشد، دما نبايد از ۳۵ درجه سانتي‌گراد بيشتر شود و يا از ۱۸ درجه سانتي‌گراد پايين‌تر رود. مناسب‌ترين دما براي رشد بذر فلفل چيلي بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. شايان‌ذكر است كه دما در شب در تشكيل ميوه تأثير بسزايي دارد. چنانچه دما در شب پايين‌تر از ۵/۱۶ درجه سانتي‌گراد و يا بالاتر از ۲۴ سانتي‌گراد برسد، ميوه تشكيل نمي‌شود.

خريد بذر فلفل چيلي را در نزديكي يك پنجره‌ي آفتاب‌گير بگذاريد. پنجره‌اي را انتخاب كنيد كه رو به غرب يا جنوب باشد تا بهترين و گرم‌ترين نور براي گياه فراهم شود. بذر فلفل چيلي با استفاده از نور كامل آفتاب رشد مي‌كنند، بنابراين گياه را در نزديك‌ترين فاصله‌ي ممكن به پنجره قرار دهيد تا امكان برخورد نور آفتاب با آن ماكزيمم شود.

براي خريد بذر فلفل چيلي و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: فلفل، بذر فلفل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۳۲:۴۹ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

آشنايي با شويد

شويد

بذر شويد داراي ۵/۲ تا ۴ درصد اسانس است كه مقدار آن براساس منطقه جغرافيايي و فصل تغيير ميكند و تا ۷/۷ درصد هم ميرسد. قسمت اعظم اسانس ميوه شويد، دـ كارن، ليمونن و آلفافلاندرن است كه هر سه حدود ۹۰ درصد اسانس را شامل ميشوند. شويد براي رشد مناسب به آبوهواي گرم بهخصوص در تابستان نياز دارد. شويد به آفتاب كامل براي رشد نياز دارد و كمترين ميزان سايه نيز رشد آن را محدود ميكند. بذر شويد ميتوانند بين ۳ تا ۱۰ سال قوه ناميه خود را حفظ كنند. فصل گلدهي شويد شهريور و مهر است. بهترين زمان برداشت برگ ها در زماني است كه گل ها شروع به باز شدن مي كنند.

خريد بذر شويد، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد ميشود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت شويد در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس ميكنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر ميكنيم (بيش از ۳/۴ گلدان)، گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان ميكنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك ميريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك ميريزيم. ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نميتوانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد بهصورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد.

قبل از سبز شدن بذر سبزي نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث ميشود هوا به بذرها نرسد و خفه شوند و جوانه زني صورت نگيرد. هنگاميكه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته ميتوانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آنها را بهصورت دست پاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كود دهي را از هفته دوم بعد از جوانهزني شروع كنيد. براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاكبرگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو ميكنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست ميكنيم. بذرها را به صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو ميكنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس بهآرامي اقدام به آبياري ميكنيم به صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.

براي خريد بذر شويد و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: شويد، بذر شويد، خواص شويد، شويد خشك، عرق شويد، سبزي جات،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۱۹:۴۲ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

شبدر

شبدر

تمام شبدرها در آب‌وهواي خنك بهترين عملكرد را دارند. در بين شبدرها شبدر سفيد از همه مقاوم‌تر است. ميزان قند در شبدرها بيش از يونجه است و سطح برگ بيشتري نسبت به يونجه دارند اما مقاومت شبدرها به شوري كمتر از يونجه است و نياز آبي خريد بذر شبدر نيز كمتر از يونجه است. البته بايد توجه داشت كه شبدرها به لحاظ كميت توليد در سطح پايين‌تري از يونجه قرار دارند و ميزان مواد غذايي قابل‌هضم يونجه از شبدرها بيشتر است. به‌صورت كلي تفاوت شبدرها با يونجه اين است كه برگ يونجه بيضي شكل ولي برگ شبدر گلابي شكل است. همچنين رنگ برگ‌ها در شبدر سبز و شفاف و در يونجه سبز تيره است.

مهم‌ترين عامل ايجاد بذرهاي با پوسته سخت در شبدرها خشكي و كمي رطوبت نسبي هوا در زمان رسيدگي است. خواب بذر شبدر را به‌وسيله سرما دادن مي‌توان شكست. بذر هيچ‌يك از شبدرها در زمان جوانه‌زني به نور نياز ندارند. به عبارت بهتر بذر هيچ‌يك از شبدرها فيتوبلاست نيستند. همان‌طور كه ملاحظه مي‌شود بزرگ‌ترين بذرها در بين گياهان علوفه‌اي تيره بقولات مربوط به اسپرس و ماشك‌ها است. بايد توجه داشت هرچه اندازه بذر بزرگ‌تر باشد معمولاً زودتر جوانه مي‌زنند و گياهچه بزرگ‌تري توليد مي‌كنند.

البته پوسته سخت بذر شبدر را نيز بايد در نظر گرفت (مسلم است بذرهاي داراي پوسته سخت ديرتر جوانه مي‌زنند) موضوع ذكرشده در بالا به شرطي صحيح است كه پوسته سخت بذرها صفر در نظر گرفته شود. در واقع هم ميزان بذرهاي سخت در بعضي از شبدرها مانند شبدر برسيم و شبدر لاكي بسيار پايين است. بذر بعضي از شبدرها مانند شبدر پنجه كلاغي (Lotus cornicaltus) بسيار به‌كندي جوانه مي‌زند و گياهچه بسيار ضعيفي توليد مي‌كند، به‌طوري‌كه ايجاد يك مزرعه كامل از اين شبدر ممكن است تا دو سال به طول انجامد.

شبدر از طريق بذر تكثير مي‌شود براي كاشت شبدر قبل از كشت زمين موردنظر را پس از شخم زدن و اضافه نمود كود صاف و براي كشت بذر شبدر آماده كنيد. توجه داشته باشيد كه سطح زير كشت بايد كاملاً نرم و مسطح باشد. به دليل ريز بودن بذر شبدر بهتر است آن را با خاك نرم مخلوط كنيد و بر سطح موردنظر بپاشيد. همچنين مي‌توان از دستگاه بذرافشان نيز براي كشت بذر استفاده كنيد. پس از كاشت بذر آن را آبياري كنيد. پس از مدتي بذر جوانه مي‌زند.

براي خريد بذر شبدر و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: شبدر، بذر شبدر، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص شبدر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۰:۲۶ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

سبزي شاهي

شاهي

يكي از عوامل مهم در كاشت بذر شاهي خاك مناسب و مرغوب است در گلدان ميتونيد از تركيب خاك برگ + خاك باغچه + كمي ماسه استفاده كنيد حتي از كوكوپيت+ پيت ماس + پرليت هم ميشه استفاده كرد ولي اگر در باغچه اقدام به كشت ميكنيد حتما سعي كنيد از كود حيواني پوسيده هم استفاده كنيد.

براي كاشت بذر شاهي به گلداني با عمق 10 سانتي متر نياز داريد. لازم به ذكر است كه گلدان شما بايد داراي سوراخ هاي زهكشي باشد تا آب اضافه از آن خارج شود. پيشنهاد مي‌كنيم كه مقداري سنگ در كف گلدان بريزيد تا به اين امر كمك كند. راستي اگر گلدان نداريد از هر وسيله اي ميتونيد براي كاشت استفاده كنيد حتي از شانه تخم مرغ و يا جعبه هاي ميوه پس زياد خودتون رو درگير گلدان نكنيد.

ابتدا خاك را مقداري مرطوب كنيد. بر روي خاك گلدان به آرامي خريد بذر شاهي را بپاشيد. حالا مقدار بسيار كمي (حدودا نيم سانتي متر) خاك روي بذر ها قرار دهيد و مجددا خاك را مقداري آبياري نماييد. بهتره بجاي خاك تركيبي از ورمي كمپوست و خاك استفاده كنيد و يا تركيب خاك با كود حيواني پوسيده اين كار باعث بالا رفتن درصد موفقيت و رشد بهتر گياه شما خواهد شد.

گياه شما براي رشد به آب و نور خورشيد نياز دارد. سطح خاك گلدان را همواره مرطوب نگه داريد. پس از اولين آبياري براي حفظ رطوبت گياه تا 24 ساعت بر روي گلدان يك نايلون بكشيد. و حتما هر روز به مدت 1 الي 2 ساعت نيالون را برداريد تا هوا در روي گلدان جريان پيدا كند و مانع بيماري هاي قارچي شود.

براي خريد بذر شاهي و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: شاهي، بذر شاهي، سبزي شاهي، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۰۶:۳۷ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

درخت زردآلو

زردآلو

زردآلو نام ميوه‌اي خوراكي، گرد و كروي مانند است. ميوه اين گياه هسته‌دار مي‌باشد كه هسته آن نيز بسيار خوشمزه است كه طرفداران زيادي دارد. زردآلو از تيره گل‌سرخيان و رزاسه و جزو دسته بادامي هاست كه داراي ميوه شفت مي‌باشند. ميوه آن به شكل قلب نوك تيز به رنگ سبز روشن مايل به زرد مي‌باشد. گل‌هاي آن درشت و به رنگ سفيد متمايل به قرمز است و دوجنسي مي‌باشند. هسته آن صاف، قهوه‌اي و بيضي شكل است. گل‌هاي زردآلو در بهار معمولاً زودتر از اكثر ميوه‌هاي ديگر باز مي‌شود و به همين دليل بايد اين گياه را در مناطقي كه سرماي ديررس بهاره وجود نداشته باشد كاشت. منشأ اين گياه را ارمنستان مي‌دانند ولي به‌طورقطع اصل اين درخت از آسياي غربي و مركزي است. بومي چين بخصوص چين غربي و سيبري است. درخت زردآلو چندان مرتفع نمي‌باشد و ارتفاعش تا ۶ متر هم مي‌رسد.

ميوه اين گياه شيرين و به رنگ زرد مي‌باشد كه در ابتداي رشد به رنگ سبز است. شكوفه‌هاي زيبا و بزرگي به رنگ سفيد و صورتي دارد كه به هنگام شكفتن منظره زيبايي را پديد مي‌آورد. برگ‌هاي بيضي مانندي به رنگ سبز دارد. ميوه اين گياه گوشتي و درعين‌حال آبدار است. ميوه اين گياه در اوايل فصل تابستان مي‌رسد. به سرماي ديررس تابستان حساس است. اين درخت تا ۴۰ سال نيز عمر مي‌كند. ميوه اين گياه خواص بسياري دارد. در بيشتر مناطق رشد مي‌كند. در هر گره يك شاخه يك ساله و يا اسپور زردآلو، معمولاً سه جوانه در محور برگ رشد مي‌كند. جوانه وسطي رويشي و در جوانه كناري جوانه‌هاي گل هستند.

درختان زردآلو بيشترين خسارت را از سرماهاي بهاره متحمل مي‌شوند زيرا زودتر از ساير درختان ميوه گل مي‌دهند. زردآلو يك گونه كاملاً مستعد براي تشكيل نامنظم ميوه است كه سبب حذف ارقام خوب زردآلو با وجود داشتن خواص كمي و كيفي مناسب و تقاضاي زياد بازار براي آن‌ها مي‌شود. به دليل سختي ارزيابي تمام عوامل احتمالي مؤثر بر تشكيل ميوه در شرايط باغ، اين رفتار به‌خوبي شناسايي و ارزيابي نشده است ولي دلايل متعددي براي بي‌نظمي تشكيل ميوه زردآلو متصور است.

بذر زردآلو در اكثر خاك‌هاي عميق كه به‌خوبي زهكشي شده باشند قادر به رشد است. ريشه زردآلو در برابر غرقاب شدن بسيار حساس است و خاك‌هاي كه به نسبت سبك و شني هستند مناسب‌ترند. خاك محل خريد بذر زردآلو بايد ۳ متر عمق داشته باشد در صورتي كه خاك زهكشي خوبي داشته باشد مقدار زياد آهك در خاك تأثيري بر روي ريشه درخت نخواهد داشت. زمين‌هاي مرطوب براي كاشت بذر زردآلو بسيار نامناسب است ولي برعكس در زمين‌هاي خشك و ريگي و آهكي به‌خوبي به عمل مي‌آيد. در خاك‌هاي عميق، رطوبت كم و سبك بهتر بارور مي‌شود. در زمين‌هاي مرطوب از تنه و شاخه‌هاي درخت صمغ تراوش مي‌كند.

براي خريد بذر زردآلو و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: زردآلو، بذر زردآلو، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، درخت زردآلو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۱۸:۴۰ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

ريحان سبز

بذر ريحان سبز


ريحان سبز با نام انگليسي Green Basil و از خانواده labiateae يا نعناعيان، گياهي يك‌ساله است كه در گروه سبزي‌هاي برگي طبقه‌بندي مي‌شود اين گياه ازنظر تيپ رشدي بهاره بوده و به دليل عطروطعم فوق‌العاده و خواص درماني خود همراه و يا به‌تنهايي زينت‌بخش سفره‌خانه‌هايمان است. ريحان گياهي است علفي يك‌ساله و معطر كه ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتيمتر مي‌رسد. برگ‌هاي آن به‌صورت متقابل بيضوي و نوك‌تيز با كناره‌هاي دندانه‌دار است. گل‌هاي آن معطر و كوچك به رنگ‌هاي سفيد، قرمز و گاهي بنفش مشاهده مي‌شود. تخم آن سياه و ريز است. برگ ريحان و سرشاخه‌هاي جوان آن به مصرف تغذيه مي‌رسد ريحان در ايران و افغانستان به‌طور خودرو مي‌رويد در اكثر نقاط دنيا كاشته مي‌شود.


بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.


روش كاشت در گلدان


بذر ريحان، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد مي‌شود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از ۳/۴ گلدان). گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان خريد بذر ريحان ها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم.


ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمي‌توانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد به صورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد. قبل از سبز شدن بذر ريحان نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث مي‌شود هوا به بذرها نرسد و خفه شوند و جوانه‌زني صورت نگيرد. هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته مي‌توانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دست پاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كوددهي را از هفته دوم بعد از جوانه‌زني شروع كنيد.


روش كاشت ريحان در باغچه و زمين


براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.


برداشت از باغچه يا گلدان


براي برداشت سبزي به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذر ريحان ها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك دربيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه دربياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند.


خواص ريحان


ريحان فوايد زيادي براي بدن دارد كه ما در اينجا خواص سبزي ريحان تازه و خشك، چاي و گل ريحان براي سلامتي، بارداري، لاغري، معده، ديابت و پوست و مو را شرح مي‌دهيم:


خواص ريحان براي پوست و مو


توجه: پيش از مصرف هرگونه ماسك بر روي صورت و نواحي حساس بدن، با ماليدن مقداري كمي از آن بر روي پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقيقه، از نداشتن حساسيت نسبت به آن اطمينان حاصل نماييد.


۱٫ آكنه و جوش صورت


برگ‌هاي ريحان داراي خواص ضد باكتري و ضدالتهابي قوي هستند و با از بين بردن باكتري‌هاي پوست صورت به درمان آكنه و جوش صورت كمك مي‌كنند.


۲٫ جوش‌هاي سرسياه


ريحان تازه به پيشگيري و درمان جوش‌هاي سرسياه و لكه‌هاي پوستي كمك مي‌كند. ماسك صورت برگ ريحان براي جوش: برگ‌هاي تازه و مرطوب ريحان را له كرده و بر روي صورت بگذاريد پس از ۱۵ دقيقه برگ‌ها را برداشته و صورت را با آب سرد خوب بشوييد.


۳٫ جوان‌سازي پوست صورت


مقادير بالاي آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در ريحان و همچنين خواص ضدالتهابي ريحان با پاك‌سازي پوست صورت و بهبود خاصيت كشساني پوست به درمان چين‌وچروك پوست و جوان‌سازي پوست صورت كمك مي‌كند.


۴٫ روشن‌كننده و درخشان كننده پوست


ريحان به پاك‌سازي پوست صورت از سلول‌هاي مرده كمك كرده و به روشن كردن و درخشان كردن پوست كمك مي‌كند. ماسك صورت ريحان: ۱ قاشق چاي‌خوري پودر ريحان خشك‌شده را با ۱ قاشق چاي‌خوري زردچوبه و آب يك ليموترش تازه تركيب كنيد و بر روي صورت بماليد. بگذاريد ۱۵ دقيقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشوييد.


۵٫ پيشگيري از ريزش مو


ريشه سبزي ريحان به بهبود گردش خون در پوست سر كمك كرده و با تقويت فوليكول‌هاي مو به درمان ريزش موي سر كمك مي‌كند.


۶٫ درمان شوره سر


روغن ريحان با آب‌رساني به موها و پوست سر، خشكي پوست و خارش را كاهش داده و شوره سر را درمان مي‌كند. ماسك ريحان براي مو: ۲ قطره روغن ريحان را با نصف فنجان روغن نارگيل تركيب كنيد و بر روي پوست سر بماليد و خوب ماساژ دهيد، بگذاريد ۱ ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشوييد.


۷٫ درمان موهاي سفيد و خاكستري


ريحان يكي از بهترين مواد طبيعي براي پيشگيري و درمان سفيد شدن موها محسوب مي‌شود. ماسك ريحان براي رفع سفيدي مو: پودر آمله يا انگور فرنگي هندي و برگ‌هاي ريحان را به مدت يك شب در آب خيس كنيد. سپس مقداري روغن نارگيل به آن اضافه كنيد و موهاي خود را با اين مخلوط بشوييد تا سفيدي موها رفع شود.


فوايد دارويي و درماني ريحان براي بدن


۸٫ درمان ناباروري مردان


ناباروري در مردان مي‌تواند به دليل كمبود اسپرم يا اختلالات نعوظ ايجاد شود، نشان داده كه مصرف ريحان مي‌توانند به درمان اختلالات نعوظ و درنتيجه درمان ناباروري در مردان كمك كند.


۹٫ لاغري و كاهش وزن


استفاده منظم از ريحان سبز و بنفش به دليل فيبر موجود در آن باعث پاك‌سازي روده‌ها شده و به بهبود متابوليسم چربي در بدن كمك مي‌كند، درنتيجه باعث لاغري و كاهش وزن مي‌شود.


۱۰٫ معده و دستگاه گورش


در طب سنتي از ريحان براي درمان بي‌اشتهايي، گرفتگي و ريفلاكس معده و حتي كشتن انگل‌هاي دستگاه گوارش استفاده مي‌شود. همچنين ريحان مي‌تواند به بهبود هضم غذا، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش كمك كند.


۱۱٫ فشارخون و قلب


سبزي ريحان حاوي مقادير بالايي آنتي‌اكسيدان بوده كه مي‌تواند باعث بهبود عملكرد رگ‌هاي خوني شده و فشارخون بالا را كاهش دهد. خواص ضدالتهابي ريحان هم براي پيشگيري و درمان بيماري قلبي و عروقي، حمله قلبي و سكته قلبي مفيد است.


۱۲٫ ديابت و قند خون


تحقيقات در هند نشان داده كه ريحان يكي از بهترين گياهان دارويي براي كاهش گلوكز موجود در خون بوده كه مي‌تواند به كاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به ديابت كمك كند. علاوه بر اين ريحان به كاهش سطح‌تري گليسيريد و كلسترول بالاي خون كه در افراد مبتلا به ديابت ديده مي‌شود، كمك مي‌كند.


۱۳٫ سرطان


مطالعات باليني نشان داده كه مقادير بالاي آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در ريحان از جمله فنول ها و آنتوسيانين ها به‌طور طبيعي با افزايش تعداد گلبول‌هاي سفيد خون از ابتلا به انواع سرطان‌هاي پوست، كبد، دهان و ريه و گسترش تومورهاي سرطاني پيشگيري مي‌كند.


۱۴٫ روماتيسم و آرتروز


ريحان حاوي مقادير بالاي اگنول، سيترونلول و لينالول است كه به كاهش التهاب در بدن كمك كرده و براي پيشگيري و درمان روماتيسم و آرتروز مفيد است. همچنين گفته‌شده كه بتاكاريوفيلن هاي موجود در ريحان براي كاهش درد آرتروز مفيد هستند.


۱۵٫ استرس، اضطراب و افسردگي


مطالعات نشان داده كه يكي از بهترين داروهاي ضدافسردگي طبيعي بوده و با افزايش ميزان هورمون‌هايي مانند سروتونين به كاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگي كمك مي‌كند. مقادير بالاي مس موجود در ريحان باعث افزايش سطح انرژي شده و براي درمان خستگي و بي‌حالي مفيد است.


براي خريد بذر ريحان و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:


۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:


https://www.instagram.com/zerafat.shop/


۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:


https://t.me/zerafat_shop


۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: ريحان، بذر ريحان، سبزي ريحان، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۱۱:۲۱ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)

ذرت مكزيكي

بذر ذرت مكزيكي

براي كاشت بذر ذرت مكزيكي گلداني بايد گلداني با سايز بزرگ را انتخاب نماييد، گلدان‌ها را بعد از رشد بايد در مكاني گرم و آفتاب‌گير قرار دهيد. محل موردنظر در روز حداقل بايد ۶ تا ۷ ساعت نور خورشيد را داشته باشد. بذر ذرت مكزيكي را ۲۴ ساعت در آب خيس كنيد و در دماي ۲۰ تا ۳۰ درجه آن‌ها را در عمق ۲ تا ۵ سانتي‌متري خاك بكاريد و منتظر سبز شدن آن‌ها شويد. چون در عمق كم كاشته مي‌شوند نبايد اجازه دهيد رطوبت سطحي خاك خشك شود و تا قبل از جوانه‌زني مرتب خاك را آبياري كنيد. خاك مناسب براي كاشت ذرت خاكي است كه رطوبت را حفظ كند و سنگين باشد. البته زهكشي مناسبي نيز داشته باشد تا ريشه‌ها از بين نرود.

بهتر است خاك پاي بوته‌ها هميشه مرطوب باشد. در هنگام تشكيل دانه‌ها و رشد بلال نيز بايد آبياري به‌طور منظم و زياد انجام شود تا كيفيت و تراكم دانه‌ها بالا باشد. اگر گلدان‌ها را در منطقه‌اي قرار داده‌ايد كه بادخيز است مي‌توانيد براي استحكام بوته يك چوب يا ميله در كنار بوته ببنديد. ذرت در انواع آب‌وهوا رشد مي‌كند و گرمادوست است و هواي گرم در كيفيت محصول مؤثر است. خريد بذر ذرت مكزيكي در هر خاكي نيز رشد خوبي دارد. معمولاً در خاك‌هاي لومي سنگين و رسي كاشت مي‌شود تا نياز به آب كمتري داشته باشد. آبياري و رطوبت نيز موارد مهمي هستند كه در كيفيت و ظاهر و توليد دانه‌هاي با كيفيت و تراكم دانه‌ها مؤثر است. نياز آبي ذرت در زمان توليد دانه و گرده‌افشاني زيادتر مي‌شود و كم‌آبي باعث عدم تشكيل دانه‌ها در قسمت‌هايي از ذرت شده و تراكم دانه‌ها را نامنظم مي‌كند، به‌طوركلي نسبت به كم‌آبي واكنش بدي نشان مي‌دهد.

ذرت از خانواده گندميان و در كشور مكزيك تكامل يافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشكيل مي‌دهد. درخصوص خواص ذرت، اين غله سرشار از ويتامين‌هاي گروه C، B، A و املاح معدني كلسيم، پتاسيم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته‌اي تشكيل مي‌دهد. رنگ زرد ذرت به دليل وجود زئين و آنتي‌اكسيدان بوده و آنزيم‌ها و فيبر نامحلول آن براي محافظت از روده و پيشگيري از يبوست و بواسير مفيد است.

براي خريد بذر ذرت مكزيكي و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد. همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: ذرت، بذر ذرت، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص ذرت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۴۸:۰۷ توسط:ظرافت موضوع: نظرات (0)